alsósaink

Határtalanul 2024

Határtalanul- Szerbia 2024.04.15-19

1. nap

A tompai határátlépést követően útunk első állomása Zenta volt. Megtekintettük a Városháza épületét, majd az 1697-es Zentai csatának emléket állító szoborhoz sétáltunk, ahol mécsest gyújtottunk a csata hőseinek tiszteletére. Az emlékmű nem a csata helyszínén található, ezért útunk a Tisza partjára vezetett, ahol megtekinthettük a Savoiay Jenő által vezetett csata tényleges helyszínét. Itt elgyönyörködtünk a táj szépségében is. A város múzeumában a néprajzi és régészeti kiállítást valamint a helyi művészeti iskola tanárainak munkáiból készült kiállítást tekinthettük

Következő megállónk Csantavér volt, ahol a Szilágyi Erzsébet egykori birtokán álló templomot tekintettük meg, mely formájában a római Szent Péter Bazilikát idézte fel.

A gyógyhatású vízéről ismert Palicsi-tó szecessziós épületeivel, villáival nyűgözött le bennünket.

Szabadkai városnézés következett. Sétánk során bejártuk a városka korzóját, mely korabeli műemlék épületekkel van tele, majd a Raichle palota és a Zsinagóga következett.

Ezután foglaltuk el szállásunkat Tóthfalun.

1. nap

Útunk Bácstopolyára vezetett, ahol a helyi múzeum munkatársa ismertetett meg bennünket a tájház tárgyaival, a valamikor a házban élő családdal, a helyi építési szokásokkal, jellegzetes növényekkel. Ez után átsétáltunk az egykor a faluban élt testvérpár kovács és bognár műhelyéhez, hogy ismerkedhessünk ezeknek a ma már kevéssé ismert szakmáknak a fortélyaival.

Következő helyszínünk Törökbecse volt, ahol a helyi iskola 7. osztályos diákjai és tanáraik fogadtak bennünket. Kis műsorral kedveskedtünk nekik, majd ajándékaink átadása után közös éneklés, kosárlabda és futball következett. A gyerekek elérhetőséget cseréltek, kezdődő barátságok szövődtek.

A településen megtekintettük Glavos Vladimar házát. Az egykori ügyvéd a településre hagyta szépen berendezett polgári házát, mely napjainkban múzeumként működik. Összehasonlítva a délelőtt látott tájházzal a gyerekek számára is nyilvánvaló volt a paraszti és a polgári életforma közti különbség.

A Délvidék egyik legrégebbi építészeti emléke az Aracsi-pusztatemplom. Az 1000-s évek elején román stílusban épült épület még romjaiban is lenyűgöző, a templomos lovagrend temploma és kolostora volt.

Ellátogattunk a törökbecsei temetőbe, mécsest gyújtottunk az aradi vértanúk emlékét őrző emlékhelynél. A faluhoz 3 vértanúnak is van kötődése.

Törökbecsén találkoztunk Link Lajos helyi hagyományőrző, földművelővel, aki az állattenyésztés és növénytermesztés régi hagyományairól, jellegzetes növényekről, állatokról tartott előadást, melynek végeztével meg is tekinthettük gazdaságát. Ezek után Micsik Béla citerakészítő előadását hallgattuk meg, aki előadását a népihangszerekről gyakorlati bemutatóval egészítette ki.

1. nap

Tóth Zoltán idegenvezető kalauzolt végig bennünket az alig 300 lelket számláló Tóthfalu nevezetességein. A magyarságát hagyományaiban őrző falucska minden lakója valamilyen módon munkálkodik a múlt emlékeinek megőrzésén. Gyönyörűen felújított templomuk kertjében szoborparkot létesítettek, melyben a magyarok neves történelmi személyiségeit mutatják be. Kis faluban 5 park található, melynek mindegyike gondozott. Emléket állítanak történelmünk nagyjainak. A faluban található a délvidék nevezetességit makett formában bemutató park, mely szintén a falu lakóinak összefogásával jött létre. Tóth Zoltán kalauzolásával kilátogathattunk a hely őstermelői piacra, ahol kóstolhattunk a termelők által kínált mézből, szörpökből, sajtokból.

Útunk Újvidékre vezetett (Novi Sad). a városban rövid sétát tettünk, majd a bevehetetlennek tartott Péterváradi-erőd következett. Sétát tettünk a várban, megtekintettük a híres óratornyot. Csoportunk lehetőséget kapott a több mint 16 km hosszú katakomba-rendszer egyrészének bejárására, ami nagy élmény volt. Sokat hallottunk a rendszer védelemben betöltött szerepéről. A kilátóteraszról sokáig gyönyörködtünk a Duna elénk táruló panorámájában.

Esti szállásunk Deliblábon volt.

1. nap

Negyedik napunkat Szendrő váránál kezdtük. a vár Európa legnagyobb védelmi erőssége volt, a török elleni védekezésben kiemelkedő szereppel bírt. Egykor ebben a várban tartották fogva Hunyadi János kormányzót a vesztes rigómezei ütközet után.

Következő úticélunk Belgrád, az egykori Nándorfehérvár volt. A vár történelmi múltunk jelentős része, hiszen itt aratott világraszóló győzelmet Hunyadi János a török sereg felett, ezzel megállítva előre nyomulásukat egyidőre, lehetővé téve Nyugat-Európa számára a felkészülést. Meglátogattuk a Hunyadi-emlékművet, hatalmas sétát tettünk a nagy kiterjedésű, nagyon szép állapotban lévő vár területén.

Kevéske belgrádi városnézés után elfoglaltuk szállásunkat.

1. nap

Az utolsó napon reggeli után Magyarország felé vettük az irányt. a folyamatos utazás közben felelevenítettük az elmúlt napok emlékeit. A határhoz érve szót ejtettünk a Schengeni megállapodásról, mely szabályozza a határátlépést.

Az esti órákban, sok élménnyel gazdagodva tértünk haza.

Pályázatok

Határtalanul

További pályázataink

Feltöltés alatt....

A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése